Ishodi učenja za Program stjecanja pedagoških kompetencija
Ishodi učenja i kompetencije koje se stječu završetkom Programa usklađeni su s onima koje je Ministarstvo znanosti i obrazovanja predvidjelo u Odluci o donošenju Programa stjecanja pedagoških kompetencija za strukovne učitelje i suradnike u nastavi (KLASA: 023-03/14-06/00003; URBROJ: 533-25-17-0013 od 16. svibnja 2017.):
- Osobni profesionalni razvoj
- planirati i organizirati vlastiti profesionalni razvoj i cjeloživotno učenje
- analizirati i vrednovati vlastiti rad, odgojno-obrazovne procese i učenje
- promišljati i razvijati identitet učiteljske profesije
- djelovati u skladu s etičkim standardima profesije i u najboljem interesu učenika
- Učinkovito poučavanje
- samostalno izvoditi praktičnu nastavu i vježbe i/ili sudjelovati u njezinu izvođenju
- koristiti metodičko znanje u području srodnih struka kojima pripadaju nastavni predmeti koje će izvoditi ili izvodi u školi
- samostalno birati strategije koje najviše odgovaraju predmetu, temi i potrebama učenika
- Planiranje
- prilagođavati kurikulum i nastavne materijale zahtjevima specifičnog okruženja
- planirati nastavne i izvannastavne aktivnosti
- planirati razvoj različitih učeničkih vještina u suradnji s nastavnicima drugih predmeta
- sudjelovati u izradi godišnjih planova rada škole
- Prepoznavanje individualnih potreba učenika
- prepoznati razvojne karakteristike učenika u djetinjstvu, adolescenciji i odrasloj dobi
- organizirati uvjete za učenje o razvojnim karakteristikama, sposobnostima i interesima učenika
- poticati cjeloviti razvoj učenika
- Praćenje i vrednovanje odgojno-obrazovnih postignuća učenika
- poznati akte koji reguliraju postupke i elemente vrednovanja odgojno-obrazovnih postignuća učenika te ih dosljedno primjenjivati u nastavnoj praksi
- primjenjivati različite metode, tehnike i oblike te kreirati mjerne instrumente ocjenjivanja i praćenja
- davati jasne i konstruktivne povratne informacije učenicima
- Učinkovito komuniciranje i rad s drugima
- surađivati s kolegama i razmjenjivati primjere dobre prakse
- savjetovati roditelje o obrazovnim pitanjima
- voditi tim ili sudjelovati u radu tima
- surađivati s institucijama izvan škole
Dodatne kompetencije za rad u nastavi stječu se izbornim kolegijima:
Odgoj za ljudska prava i demokratsko građanstvo
- pravilno definirati i upotrijebiti temeljne pojmove iz područja ljudskih prava i demokratskog građanstva u svakodnevnom životu, a posebno u školskom okruženju
- prepoznati i kritički analizirati bitna obilježja ljudskih prava te najznačajnije generacije ljudskih prava
- navesti, objasniti i primijeniti u svakodnevnom životu i školskom okruženju temeljne europske dokumente u području ljudskih prava i odgoja i obrazovanja za demokratsko građanstvo
- primijeniti i nadograđivati stečena znanja te razvijati postojeće vještine, oblikovati stavove kako na intrapersonalnoj tako i na interpersonalnoj razini u području ljudskih prava i demokratskog građanstva
Sociologija i sociologija odgoja
- objasniti metodološke poteškoće u izučavanju društva u usporedbi s prirodnim znanostima
- definirati osnovne teme klasične sociologije (Marx, Durkheim, Weber)
- uočiti glavne razlike i komplementarnosti između socioloških paradigmi: funkcionalizma, konfliktne perspektive i interakcionizma
- usporediti različite teorije socijalizacije, kolektivnog ponašanja, stratifikacije, društvenih institucija te analizirati pojave iz svakodnevnog života u svjetlu tih usporedbi
- definirati osnovne pojmove iz područja sociologije odgoja i obrazovanja
- pravilno definirati bitne osobine odgojnog i obrazovnog sustava te teorije o njemu
- uspoređivati različite teorije o odgoju i obrazovanju unutar sociologije odgoja i obrazovanja
Pedagogija djece s teškoćama u razvoju
- prepoznati (manje izražene) govorne teškoće, oštećenja sluha i vida te poremećaja u ponašanju kod djece predškolske i školske dobi
- opisati utjecaj teškoća u razvoju na sposobnosti učenja, čitanja i pisanja
- pravilno primijeniti usvojene postupke u nastavnom radu s djecom s teškoćama u razvoju
Kultura govorenja i pisanja
- služiti se normativnim priručnicima i analizirati ih
- kritički analizirati tekstove, s obzirom na usvojenu ortografsku normu te dvojbena pitanja gramatičke i leksičke norme
- uočavati pogreške u pismu i govoru, tj. (ne)poštivanje pravopisne, pravogovorne, gramatičke i leksičke norme
- primjeniti stečena znanja u pisanoj i govorenoj praksi
- analizirati dopuštena odstupanja od normâ s obzirom na funkcionalne stilove
Filozofija
- samostalno definirati osnovne pojmove iz područja filozofije
- pravilno definirati bitne osobine filozofskog pristupa znanju i zbiljnosti
- refleksivno i kritički se odnositi spram tema kojima se bavi filozofija i spram temeljnih problema suvremene zbiljnosti; posebno je važno osvijestiti spregu filozofske refleksije i humanističkih i društvenih studija
- osnovno poznavati filozofske misli, pravce i njihovih autora, od početka grčke filozofije do suvremene filozofije
Psihologija komuniciranja
- pravilno analizirati komunikacijske poruke
- razlikovati različite oblike i elemente verbalne i neverbalne komunikacije
- prepoznati smetnje u komunikaciji
Kulturna antropologija
- pravilno i samostalno definirarti važnije pojmove i karakteristike antropologije
- kritički analizirati teorije (od antropološkog evolucionizma do interpretativne antropologije i teorija multikulturalizma)
- pravilno razmatrati i analizirati koncept „Drugosti“ iz antropološkog rakursa
- izraditi seminarski rad u dogovoru i uz mentorski rad s profesorom
Interkulturalna kompetencija i komunikacija
- pravilno definirati, prepoznati i primijeniti temeljne pojmove u svakodnevnom životu, posebno u školskoj praksi (kompetencija, komunikacija, interkulturalna kompetencija, interkulturalna komunikacija, interkulturalna osjetljivost, kuturni šok, interkulturalni sukobi i stilovi njihovog rješavanja itd.)
- nabrojiti, obrazložiti i usporediti najvažnije dimenzije interkulturalne kompetencije na individualnoj (osobnoj) i kolektivnoj razini (interkulturalni stavovi; znanje; komunikacijske vještine; vještine interpretiranja; vještine otkrivanja i interakcije; kritička kulturna svjesnost i politička kultura)
- prepoznati, razumjeti i analizirati pojedine razine interkulturalne osjetljivosti pomoću kojih osobe (pojedinac) poboljšavaju svoju interkulturalnu kompetenciju (učinkovitost)
- odrediti i kritički analizirati temeljne pretpostavke interkulturalne komunikacijske kompetencije u svakodnevnom životu (jezik i relativnost iskustva; percepcija stvarnosti; verbalno i neverbalno ponašanje; komunikacijski stilovi; vrijednosti; kulturna adaptacija i kulturna osjetljivost)
- provesti manja istraživanja te kritički objasniti dobivene rezultate (kvalitativna i kvantitativna istraživanja) te osmisliti radionicu i/ili nastavni sat
Osnove informacijsko-komunikacijske tehnologije
- kritički i pravilno primijeniti (upotrijebiti) informacijsko-komunikacijske tehnologije u odgojnom i obrazovnom radu
- prepoznati da informacijsko-komunikacijska tehnologija pomaže razmjeni informacija, prepoznati osnovne usluge Interneta, rabiti preglednike za pregled sadržaja na Internetu, ocijeniti sadržaje na Internetu, koristiti društvene mreže, poštivati etička načela pri uporabi Interneta, koristiti alat za izradu multimedijalne prezentacije, pripremiti i izraditi multimedijalnu prezentaciju, pridržavati se pravila sigurnosti rada za računalom
- pravilno definirati, navesti i objasniti temeljne pojmove informacijsko-komunikacijske tehnologije